Go Back   Old Project Avalon Forum (ARCHIVE) > Project Avalon Forum > Global Ground Crew Networking > Europe > NORWAY

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-25-2008, 04:31 PM   #1
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Tips & Trix

Hello, im a new member of this forum.

and ive been studying the world all my life and trying to figgure out to much stuff, like probbally most have.

most of my life i have lived in far north norway in the wilderness by the russian/finish/swedish border. ive seen, ive learned.

If the world is going to change in a big way, wont we need simple tips and trix to survive. not all are smart, not all are handy, but ALL have a quality a society needs.

I am lucky couse in my growning upp we learned to live of roots, trees "nectar" making fire on own, and build shelters of trees and what u can find in nature.

Like this simple way, make fire, boil water, take roots and branches. cook and voila u have a meal that will give u some neutricion.

If you ever have seen someone make home made spirit/liqour, this is a disstillery to make drinkable water. boil sour water - create cointained fumigation - extract fume to a airsealed bag. clean water.

My mission in my day life is take nothing and create something.

If this happens, i will stand by those who are around to help.

Ps. sorry if my writing is wierd.
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-25-2008, 05:21 PM   #2
Metamike
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 65
Default Re: Tips & Trix

Hei på deg. Det er lov å skrive på Norsk her. Velkommen til klubben.
Metamike is offline   Reply With Quote
Old 09-25-2008, 05:25 PM   #3
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

hehe

joa snakke norsk ja

kan gått snakke norsk også, ikke så flink men men

takk takk foresten
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-25-2008, 07:00 PM   #4
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

Tar det på norsk da

Hei jeg er ny på forumet.

jeg har studert verden hele livet mitt. prøvd og finne ut av kansje får mye. som mange andre.

mesteparten av livet mitt har jeg bodd i finnmark, ved den russiske/finske/svenske grensa. jeg har sett, jeg har lært.

Hvis verden komemr til og fårandre seg på en stor måte, burde vi ikke ha tips og trix om og overleve? ikke alle er smarte, ikke alle er flittig me hendan, men ALLE har en kvalitet et samfunn trenger.

Jeg er heldig, fordi i min opvekst lærte vi og leve av røtter og greiner, sevja fra trær. lage ild på egenhånd, og lage lavvu og "tak over hodet" med trær og ting fra naturen.

Som denne enkle måten. lag ild, kok vann, ta røtter og greiner. kok dette sammen, og du har et måltid som gir deg litt næring.

hvis du noen gang har sett noen lage hjemmebrendt, dette er et disstilleri til og lage drikkanes vann. kok surt vann - lage damp inni en container - får ut dampen i en tett flaske/pose. rent vann.

Min misjon i livet er og ta ingenting og lage noe.

Hvis noe stort skjer, så vil jeg stå med dem som er runt meg får og hjelpe dem.

ps. unnskylder får skrivemåten min
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-26-2008, 12:34 AM   #5
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

hei alle sammen ijen.

her er en av mange sider på nettet som sier det på en lett måte kordan du kan overleve i natur og lignende. mange av forklaringene har bilder og enkle forklaringer.

http://wildwoodsurvival.com/
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-26-2008, 07:44 PM   #6
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

Quote:
Originally Posted by slywinkl View Post
Tar det på norsk da

Hei jeg er ny på forumet.

jeg har studert verden hele livet mitt. prøvd og finne ut av kansje får mye. som mange andre.

mesteparten av livet mitt har jeg bodd i finnmark, ved den russiske/finske/svenske grensa. jeg har sett, jeg har lært.

Hvis verden komemr til og fårandre seg på en stor måte, burde vi ikke ha tips og trix om og overleve? ikke alle er smarte, ikke alle er flittig me hendan, men ALLE har en kvalitet et samfunn trenger.

Jeg er heldig, fordi i min opvekst lærte vi og leve av røtter og greiner, sevja fra trær. lage ild på egenhånd, og lage lavvu og "tak over hodet" med trær og ting fra naturen.

Som denne enkle måten. lag ild, kok vann, ta røtter og greiner. kok dette sammen, og du har et måltid som gir deg litt næring.

hvis du noen gang har sett noen lage hjemmebrendt, dette er et disstilleri til og lage drikkanes vann. kok surt vann - lage damp inni en container - får ut dampen i en tett flaske/pose. rent vann.

Min misjon i livet er og ta ingenting og lage noe.

Hvis noe stort skjer, så vil jeg stå med dem som er runt meg får og hjelpe dem.

ps. unnskylder får skrivemåten min
Hei Sly og velkommen,

kan du skrive mer detaljert en liste med spisbare røter, trær og deler av
og opskrifter hvordan skal maten lages. Mange takk.
monterra is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 01:46 AM   #7
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

ja selvsagt kan jeg nevne noen ting

Sted: Skog (med alm, furu, rogn, selje eller asal)

Årstid: Om våren når sevja stiger

Utstyr: 500 g barkemel, 500 g byggmel, salt, 50 g gjær og vann eller sevje

fra bjørk.

Gjennomføring: Ta bark fra trær av alm, furu, rogn, selje eller asal. Det beste er å felle et lite tre og skrelle av barken. Husk at dette krever tillatelse fra grunneier. Barken tas om våren i sevjetiden. Alm gir det beste barkemelet. Først vannes barkstrimmelen ut i noen dager før de hakkes opp i små biter. Deretter tørkes barken i ovn ved svak varme (ca 70 grader). Til ****t males bitene opp til mel.Før baking blandes barkemelet med byggmel. Brødet bakes så på vanlig måte.
-----------------------------------------
Løvetannsaft


Sted: Veikant/grøft,eng e.l.(der det vokser løvetann)

Årstid: Vår og sommer

Utstyr: 3 l blomster,4 l vann,3 sitroner og 1 3/4 kg sukker

Gjennomføring: Saml inn 3 l blomster av løvetann (uten grønt).Kok blomstene

opp i 4 l vann.Avkjøl over natten.Tilsett saft av 3 sitroner og

sukker.Ta et med tilbake til skolen og la det stå kjølig i 2 -3

uker.Rør av og til.Sil og hell på flasker.Tilsett litt vann

dersom saften blir for kraftig.
-----------------------------------
Omelett med løvetannblomster

Sted: Veikant/grøft, eng e.l.(der det vokser løvetann)

Årstid: Vår og sommer

Utstyr: 2,5 dl uåpnet løvetannknopper,2 ss margarin,salt,egg og 3 ss vann.

Gjennomføring: Stek løvetannknoppene myke i margarin og litt salt.Rør

sammen egg,salt og vann,og bland i løvetannknoppene.
------------------------------------


her er noen av tingan jeg lærte på skolen, har ikke alle oppskriftan her sørpå med meg, dette er noen som ble med flytte lasset..

jeg leter enda etter en god side på nettet med gode oppskrifter med bilder.

og ja jeg er klar over at det står feks sukker, salt smør lignende på noen av oppskriftan, lett erstattelig med forskjellige sopper (som kan brukes som krydder, feks tørket) (smør kan erstattes med vann, sevje eller "olje" fra planter i natur).

dette er en brøkdel av det som kan hentes og skapes fra naturen. har man en sopp bok så er du laaangt på vei. finner du en bok me bilder om busker og bær så har du enda en guide og bruke.

du kan tilog med mixe opp løvetann salat med rød tang og tare (eller tang og tare) og der har du en saltig salat..
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 07:42 AM   #8
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

Her er noen flere måter

hvis andre har måter eller tips og leve uten et sammfunn eller i natur, så vil jeg sette stor pris på og få tips og trix selv. ikke bare fordi tillfelle noe skjer, men er fasinerende hva vi kan gjøre bare vi jobber og fårstår denne verden vi lever i.

Nyutsprungne blad
Av ferske skudd og nyutsprungne blad kan du koke te med stort C-vitamininnhold. Du kan koke te av bladene så lenge de er grønne. Utover sommeren blir de ganske bitre på smaken. Te lager du ved å slå kokende vann over friske bjørkeblad. Søt med sevje eller sukker. Nyutsprungne bjørkeblad er også gode å gå og tygge på.
Bjørkelut lager du av like deler vann og aske. La det stå og trekke i et døgn. Sil deretter bort asken. Det er det hele! Hvis du koker opp blandingen først, holder det med å la blandingen stå i to timer.

--------------------------------

Brennesle
Tidligere ble brenneslen dyrket, i dag er den ugress. Bladene ****ter å brenne når de varmes opp til over 60o, eller du slår kokende vann over dem. Brennesle kan du bruke som spinat, og den inneholder en rekke næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Brenneslen er mageregulerende. Bruk blad av unge planter. Brenneslen kan forvelles, bladene kan skjæres opp i strimler, da smaker den godt i supper, eggerøre og stuinger og brukes nærmest som persille. Kokekraften kan du tilsette sukker og du har en fin leskedrikk. Brukes også til te. Mange tørker brenneslebuketter og bruker dem utover vinteren. Ikke kok brennesla lengere enn høyst nødvendig. Da ødelegger du vitaminene. Du kan tørke brennesle. Deretter male den opp og blande i melet til bakverk. Det er både sundt og velsmakende.
Røttene kan spises ferske eller kokes.

-------------------------
Rosenrot

Unge røtter har høyt karbohydratinnhold, men smaker beskt. Du kan skjære den i biter og la den ligge et par timer i vann. Slå ut vannet og kok den i et kvarter. Rosenrot har en svak rosenduft.


"Kunnskap er en glede, og burde deles uten profitt"
.82' sly.
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 09:27 AM   #9
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

Mange takk Sly,

alt du kan huske deg bare skriv på forumen...
monterra is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 04:41 PM   #10
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

takk jeg kommer til og sette opp forskjellige løsninger får "ola-nordmann"

som sagt, er det noen andre som har trix, kom gjerne med dem, enten innen natur, eller fri energi, smarte hverdaglie løsninger som alle kan lære
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 05:39 PM   #11
Soul Sequence
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Windsor, Ontario
Posts: 175
Default Re: Tips & Trix

Quote:
Originally Posted by slywinkl View Post
Wow, what an excellent and informative link, being in Canada, the edible plant section is a good source with pics. Thanks for your post.

Regards and Blessings,
Soul Sequence
Soul Sequence is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2008, 12:44 PM   #12
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

1700-page handbook on free energy soaces:

http://www.projectavalon.net/Patrick...ergy_Guide.pdf

My biggest problem with this book is how to print it out without anyone on my work noticing it...all that paper and ink...
monterra is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2008, 01:01 PM   #13
fred80
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 16
Default Re: Tips & Trix

Denne linken er konge!!

http://naturtips.no/ville.htm

Fredrik
fred80 is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2008, 03:26 PM   #14
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

woah, mix of eng and nor

thnx for awsome sites and .pdf
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2008, 06:56 PM   #15
uranian
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 20
Default Re: Tips & Trix

permaculture PDFs (haven't read these, as i have mollison's first designer's manual around somewhere, but all info in this area is useful i think):

http://www.permaculture.org.nz/docs/PDC.pdf
http://www.permaculture.org/nm/image...cert_book_.pdf
uranian is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2008, 07:25 PM   #16
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

thnx again

ive studied some on permaculture when goin to "farm-school", and this pdf kinda fills alotta gaps i had withinn growing and how to setup
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2008, 08:13 PM   #17
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

What's perma culture?
monterra is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2008, 08:16 PM   #18
uranian
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 20
Default Re: Tips & Trix

permanent-agriculture, although mollison (bill mollison, australian, originator of the idea) also simply states permanent culture, in contrast to our consumer throwaway culture.

Quote:
Permaculture design principles extend from the position that "The only ethical decision is to take responsibility for our own existence and that of our children" (Mollison, 1990). The intent was that, by rapidly training individuals in a core set of design principles, those individuals could design their own environments and build increasingly self-sufficient human settlements — ones that reduce society's reliance on industrial systems of production and distribution that Mollison identified as fundamentally and systematically destroying the Earth's ecosystems.
uranian is offline   Reply With Quote
Old 09-30-2008, 02:34 PM   #19
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

great agriculture pdf. Just scrolled through it and looks like it's more oriented for desert/hot conditions. We don't have that here. Here we have low temperatures, soil of low fertility - it's limited what you can grow north of Dovrefjell.
I am thinking more of heated green houses in combination with veges / fruits that can be grown like that. Heating would be renewable energy such as primitive heat pumps or wood burning stoves. Stability of such ecosystem
would be achieved through bio diversity - ecological wine is made in South Africa that way.
I suggest we put some effort into finding resources for this, starting with basics like where to get plastic foil big enough to make a decent green house.
monterra is offline   Reply With Quote
Old 09-30-2008, 09:14 PM   #20
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

i haf both builded and run greenhouses. with these new findings on free energy and right build up u can use these technices..

i have even setup a farm in a bunker with simmilar techniques.
slywinkl is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 10:36 AM   #21
monterra
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: in the middle of Norway
Posts: 19
Default Re: Tips & Trix

her er par gode opskrifter til turmat. Det står også hvordan grunsaker, frukt of kjøtt(?) tørkes.

http://www.adrenaline.no/vandre/oytu...ppskrifter.htm

@Sly,

vet du mer om kjøtt og fisk tørking?
monterra is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 02:09 PM   #22
slywinkl
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Norway
Posts: 35
Default Re: Tips & Trix

Takk igjen får gode sider

jeg vet dessverre ikke får mye om tørking og kjøtt, annet en kjøtt etter dyr er "tatt" så skal kjøttet henge sirka 50cm fra bakken i 30 døgngrader. vil si er det 1 grad så skal den henge i 30 dager, er det 2 grader 15 dager, osv.

med fisk har jeg bare lært og lage et "tørkebur" som må være over bakken sirka 1meter.

tørkebur, ser akurat som et stort bur med åpne sider fra alle kanter dekket med hønsenetting feks, til og holde dyr og slikt unna.


håper da noen titter innom her og kan gi mere detaljer om tørking ol.

"Why are we following a generation of failure"
slywinkl is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
tips tricks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 12:13 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Project Avalon